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농촌경제
미세먼지 농도에 따른 신선농산물 소비 변화 분석

목차
1. 서론
2. 선행연구 검토
3. 실증분석
4. 결론
요약문
본 연구는 미세먼지 농도(예보 등급)가 소비자의 신선농산물(과일 및 채소류, 쌀, 육류) 소비 행태에 미치는 영향을 가구의 구매 품목과 구매 장소 선택, 구매 시간을 중심으로 살펴보았다. 미세먼지 발생의 일별 외생적 변화를 이용한 고정효과 모형 분석 결과, 미세먼지 농도 증가는 신선농산물 전반에 대해 소비를 감소시켰으며, 지출액은 일평균 약 474원 감소하는 것으로 나타났다. 구매 품목의 경우, 모든 품목 소비가 미세먼지 농도에 따라 감소하는 것으로 나타났다. 구매 장소의 경우, 미세먼지 농도 증가에 따라 모든 장소에서의 소비가 감소하는 것으로 나타났다. 구매 시간의 경우, 중소형소매점과 온라인에서 미세먼지 농도에 대해 구매 시간 차이의 영향을 받았으나, 그 영향은 크지 않은 것으로 나타나 구매 시간을 변경하기보다는 구매 여부 위주로 신선농산물 지출 행동을 변경하는 것으로 판단된다. 미세먼지 발생 시 소비자의 신선농산물 소비를 안정화할 수 있는 정책적 노력이 필요할 것으로 보인다. 미세먼지 발생에 따라 저장성에 다소 제약이 있는 과일 및 채소류와 육류 소비는 감소함에 따라 해당 품목의 농산물 공급 조절이 필요할 것으로 보인다. 신선농산물 공급업자는 겨울 및 봄철과 같이 미세먼지 발생이 빈번한 시기에 소비를 안정시킬 수 있는 다양한 노력이 필요해 보인다.
This study investigates the influence of fine dust concentrations on the consumption of fresh agrifood(fruits, vegetables, rice, meat). We particularly focus on choices of purchased items, purchasing places, and purchasing time to understand consumer purchasing behavior. Using a fixed-effects model based on daily exogenous variations in fine dust occurrence, the results indicate that an increase in fine dust concentrations led to a decrease in overall consumption of fresh agrifood and a reduction in daily expenditures by KRW 474 on average. As for purchased items, consumption of all fresh items was negatively influenced by fine dust concentration. As for purchasing places, consumption at all places was negatively influenced by fine dust concentration. As for purchasing times, minor effects of fine dust concentration on purchasing time were observed in small and medium-sized retail stores and online shopping, suggesting that consumers are more likely to change their purchasing behavior based on the decision to make a purchase, rather than altering the time of purchase. Given our results, policy efforts to stabilize consumer consumption of fresh agrifoods during fine dust occurrences are necessary. It appears that during periods of fine dust occurrence, adjustments in the supply of agrifoods with limited shelf life, such as fruits, vegetables, and meat, are needed. Fresh agrifood suppliers should engage in active promotional activities targeted at retail stores to stabilize consumption during times of fine dust occurrence, such as the winter and spring seasons.
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