본문바로가기 푸터바로가기

한국농촌경제연구원 로고

  1. ENG
  2. 사이트맵 열기
  3. 메뉴열기

농촌경제

폴라니의 관점에서 본 마을 공동체의 경제구조 분석

2017.03.31 17943
연구보고서 표지
  • 저자
    권병욱
  • 등록일
    2017.03.31
목차

1. 들어가는 말
2. 이론적 배경과 관련 선행연구
3. 마을의 민속방법론
4. 마을경제의 분석
5. 맺는말

요약문

본 연구는 폴라니의 관점을 토대로 경제와 사회와의 관련성을 재검토하려고 한다. 폴라니가 전시장사회의 경제를 근간으로 신고전파 경제학에 대한 비판의 근거를 마련하였듯이, 마을의 경제구조를 탐색하여 폴라니적 경제인식의 지평을 확장시키려는 것이다. 따라서 이 작업은 불과 최근까지도 인간의 경제를 유인한 사회적 관계와 사회구조의 실체를 명확히 보여줄 것이다.

This study investigates the determinants of a community-based economy. Especially, it examines the nine different villages which are farming, fishing, mountainous villages at South Chungcheong Province. In this research, I used an interview with the villagers, participant observation of village-meeting and annual festival and literature survey on letters and a diary. Further I applied the approach of Karl Polanyi, who emphasized that livelihood of Man is not structuralized based on rational man and market mechanism, but on social structure that also plays a pivotal role which is known as subjectivism. The findings of this study showed that the community-based economy depends on natural resources, cultural elements as totem, religious factors, sacrificial rites, norm, and social factors like Pumasi, Dure and Goji. These elements impact broadly on livelihood of Man in a sense of household, reciprocity and redistribution. But we have to investigate village economy with the leisure of them. And I hope this article will contribute greatly to economy research on villages.

저자정보
권병욱Kwon, Byungoug
저자의 다른 보고서
저자에게 문의
권병욱Kwon, Byungoug
저자에게 문의

※ 퇴사하신 분이지만 아래의 내용을 입력해 주시면 관리자가 전달해 드리겠습니다.

구매안내

KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.

판매대행사
(주)정부간행물판매센터 http://www.gpcbooks.co.kr
서울특별시 중구태평로 1가 25번지
TEL02)394-0337, 734-6818 FAX 02) 394-0339
판매서점
농촌경제연구원 cctv 설치현황
교보문고 http://www.kyobobook.co.kr
영풍문고 http://www.ypbooks.co.kr
알라딘 http://www.aladin.co.kr
  • 상세정보 조회
    17943
  • 다운로드
    68

같은 분야 보고서

다음글
농촌경제 제40권 제1호
이전글
Global Food Insecurity and the Unequal Playing Field in World Agriculture