-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
국가 식생활교육 성과지표 개발과 활용방안

목차
제1장 서론
제2장 국가 식생활교육 정책 추진 체계와 성과지표 현황
제3장 중앙정부 정책 사업 성과지표 분석
제4장 주요국의 식생활교육 정책 관련 성과지표 분석
제5장 국가 식생활교육 성과지표 수요 분석 및 지표 선정
제6장 국가 식생활교육 성과지표 활용방안
제7장 요약 및 결론
요약문
식생활을 둘러싼 대내외적 여건들의 변화로 인해 개인 및 국가 차원에서 식생활 관련한 다양한 문제가 발생하고 있다. 식생활 관련한 문제들을 근원적으로 해결하기 위해서 국민 개개인의 인식과 태도의 전환이 필요하다는 공감대가 형성되면서, 국가 단위에서의 식생활교육 및 관련 정책의 체계적 추진의 필요성이 강조되고 정부의 역할이 중요해졌다. 이에 따라 정부는 2009년에 농림축산식품부를 소관부처로 하여 「식생활교육지원법」을 제정하고, 이를 근거로 ‘식생활교육기본계획’을 수립하여 국가 식생활교육 정책을 추진하고 있다.
‘식생활교육기본계획’의 추진을 통해 국가 식생활교육의 중장기 비전과 목표를 달성하기 위해서는 기본계획을 근거로 추진되는 다양한 과제·사업의 이행과정과 성과를 지속적으로 점검·평가하고, 이에 따른 결과를 환류할 필요가 있다. ‘식생활교육기본계획’ 이행과정의 체계적 점검·평가와 성과를 측정하기 위해서는 우선적으로 점검·평가의 기준으로 활용할 수 있는 성과지표를 수립하고, 성과지표의 효율적·효과적 수립 및 활용을 위한 기반이 마련되어야 한다.
Backgrounds & Purpose of Research
Various problems related to dietary issues have arisen, and the role of the government in the root resolution of these problems became important. As a result, the government has enacted the "Food Education Support Act" in 2009, and based on this, the "Basic Plan for Dietary Education" is established every five years. It is necessary to systematically check and evaluate the process and performance of tasks and projects in order to effectively and efficiently promote the Plan. However, there are no proper performance indicators to monitor and evaluate the process and performance of the Plan.
The purpose of this study is to develop the performance indicators that can be used for the implementation process and performance evaluation of the Basic Plan for Dietary Education so that the efficient and effective management and improvement of the national dietary education policy can be made. This study also aims to suggest improvement tasks for the efficient utilization of the indicators.
Method of Research
Data gathering and institutional visit interviews were conducted to investigate the state of the national food education system, the status of establishment and utilization of national government performance indicators, and the establishment and utilization of performance indicators related to dietary education policies in major countries.
A specialist manuscript was commissioned to establish a legal basis for establishing and using the performance indicators. A specialist manuscript request was made in order to grasp the tendency of Japan's dietary education policy trend, the establishment of the performance index, and the actual situation of utilization.
Expert in-depth interviews and expert surveys were conducted in order to establish the performance indicators and examine the utilization plan. Expert in-depth interviews were conducted on 31 experts related to the development of performance indicators. An expert survey was conducted on 63 experts from academia and dietary education project managers, focusing on the evaluation of performance indicators and the establishment and utilization of performance indicators.
Research Results and Implications
In order to check and evaluate the implementation process and performance of the Basic Plan for Dietary Education, input, process, output, and outcome indices should be prepared considering the project circulation stage. Input indicators need to be selected based on quantitative indicators that can quantitatively confirm the type and size of resources invested to promote projects. Process indicators need to include both quantitative and qualitative indicators that can check and evaluate a series of activities based on input factors in the process of project promotion. The output indicators included quantitative indicators to assess the direct results of the project and qualitative indicators to conduct qualitative assessments of the results.
In the case of the outcome index ① it should be systematically established and presented in three categories: home, school, and area, which are the main object and space of national dietary education. ② Indicators that need to be used in the long term should be managed separately, and ③ indicators of education and experience related to diet should be integrated and organized. ④ It is necessary to subdivide related indicators or target values when it is needed to grasp the influence on a specific class. ⑤ It is necessary to add indicators that can reflect the changes in eating habits and conditions and to check and evaluate personal and social influences on dietary education.
In order to utilize the performance indicators efficiently, it is necessary to provide a support system for the development and utilization of indicators. It is needed to establish a monitoring and feedback system, to organize a working committee, and to form an exclusive organization. It is necessary to specify the justification and basis for establishing and using the performance indicators through amendment of laws and regulations. In addition, it is required to systematize the basic planning and implementation planning structure and provide guidelines for facilitating the use of dietary education indicators.
Researchers: Hwang Yunjae, Park Sungjin, Byun Seungyeon
Research period: 2017. 1. ~ 2017. 10.
E-mail address: yjhwang@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회89583
-
좋아요4
-
다운로드285
같은 분야 보고서
-
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
한국의 인구변동 추이와 특징 : 식품시장 파급효과의 측면
이상림2024.12.30KREI 보고서 -
농식품산업 업(리)사이클링 분야 순환경제 이행 지표 및 환경적 효과 평가 방안 연구
주문솔2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서 -
대체식품 시장 변화에 따른 축산업의 대응 과제
이용건2024.10.30KREI 보고서 -
채식 식품산업의 실태와 성장산업화 전략
박기환2024.10.30KREI 보고서 -
2023 농소모 활동보고서 (한국농촌경제연구원 식품소비 트렌드 모니터)
이계임2023.12.30KREI 보고서 -
2023 식품소비행태조사 통계보고서
이계임2023.12.30KREI 보고서 -
2023 식품소비행태조사 기초분석보고서
이계임2023.12.30KREI 보고서 -
식품수급표 2022
홍연아2023.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농업분야 ODA 기술협력사업의 성과제고 방안
- 이전글
- 반려동물 연관산업 발전방안 연구