-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
기후스마트농업의 실태진단과 과제

목차
제1장 서론
제2장 기후스마트농업의 개념 정립과 이론적 체계화
제3장 국내 기후스마트농업의 사례 검토
제4장 기후스마트농업에 대한 농업인 반응조사 및 선호도 분석
제5장 기후스마트농업의 경제적 효과 분석
제6장 주요국 기후스마트농업 정책사례
제7장 기후스마트농업 활성화를 위한 추진과제
요약문
최근 기후변화에 대응하고 식량안보를 확보하기 위한 기후스마트농업이 부각되고 있다. 우리나라는 식량자급률이 낮은 편이며 기후변화로 안정적인 식량공급이 위협받을 것으로 예상되기 때문에 기후스마트농업 추진이 더욱 긴요하다. 반면, 기후스마트농업 추진은 동반 편익 및 상승효과 창출에도 불구하고 비용을 수반하게 된다. 농가들이 향후 기후스마트농업의 기술과 제도에 적극적으로 반응할 것에 대비한 실증 분석이 필요하나, 이에 대한 관련 분야 연구는 매우 제한적이다. 이 연구는 기후스마트농업에 대한 체계적인 진단과 경제적 효과 분석을 바탕으로 추진과제를 제시하기 위해 이루어졌다.
이 보고서는 「기후스마트농업의 실태진단과 과제」에 관한 연구원 기본 과제의 최종 결과물이다. 여기서는 우선, 기후스마트농업 적용의 애로사항을 살펴보았고, 이어서 기술 선호도, 기후스마트농업 채택 요인 등을 분석하였다. 또한 선택실험법을 적용하여 선호하는 정책수단을 도출하였다. 더 나아가 CSA 정책대안에 대한 비용편익 분석, 한계감축비용 분석 등을 실시하였다. 기후스마트농업 활성화를 위한 핵심과제로서, 실용화 기술 개발, 기후스마트농업 실천농가의 소득안정지원, 홍보 및 교육, 지역 맞춤형 기후스마트농업 추진 등의 정책, 정책조합을 위한 추진 주체 간 역할분담 방향 등을 제시하였다.
Background of Research
Many countries in the world have promoted climate-smart agriculture for food security and to adapt to climate change. The outlook of Korea is that food self-sufficiency is low and climate change threatens stable food supply. Therefore, adopting climate-smart agriculture is further required. Despite benefits and created synergy effects of climate-smart agriculture, it involves costs. Because it is expected farmers are willing to respond to the technology and system of climate-smart agriculture, empirical analysis is required, but it is hard to find many studies for the field of climate-smart agriculture. This study aims to suggest future tasks based on systematic analysis of climate-smart agriculture and the effect thereof on the economy.
Research Methodology
A survey by questionnaire was conducted to examine farmer’s response and decision-making about awareness of climate change and instruments of climate-smart agriculture. Frequency and cross-tabulation analysis was made of the survey result by questionnaire including farmer’s awareness of climate change, their recognition, and farmer’s response to application of climate-smart agriculture. In order to identify farmer’s preference for climate-smart agriculture, the Rank method and the tendering scheme were used. In addition, the Binominal Logit Model was used to analyze factors of farmer’s decision-making and adopting climate-smart agriculture. For analyzing the effect of major instruments of climate-smart agriculture on the economy, cost-benefit analysis and marginal abatement cost analysis were made. Through the analysis, a suggestion is made for implications of alternative policies in consideration of the leverage effect and sensitivity. Last, the AHP analysis is made on the basis of the survey by questionnaire with experts to determine priorities of policy instruments for climate-smart agriculture.
Research Results and Implications
Frequency and cross-tabulation analysis was made on the basis of the result of the survey for farmers about instruments for climate-smart agriculture. The analysis shows difficulties in adoption of climate-smart agriculture include ‘Do not know the effect of technology of climate-smart agriculture well’, ‘Lack of cultivation technology’, and ‘High risk of initial cost for investment’ although those in applying key technology of climate-smart agriculture somewhat depend on each technology. Moreover, the answer of ‘Accept’ was 71.2% even higher than ‘Do not accept’ (3.1%) if new technology for climate-smart agriculture is developed. Government’s effort required for further application of climate-smart agriculture technology included ‘Provide incentives for direct payment’ (28.6%), followed by ‘Support initial cost of investment’ (19.2%), ‘Ensure stable sales channels’ (18.9%), and then ‘Develop and propagate new climate-smart agriculture technology’ (13.7%).
The Rank method and the Tendering scheme were used to identify preference for climate-smart agriculture. The result shows the technology the most preferred by greenhouse farmers is ‘Multi-ply insulation covering and automatic insulation tunnel covering system’ followed by ‘Introduce new varieties’, and then ‘Apply relevant nutrients (customized fertilizer)’. ‘Introduce new varieties’ was the technology the most preferred by other farmers than greenhouse farmers, followed by ‘Crop insurance’ and then ‘Apply relevant nutrients (customized fertilizer)’. ‘Introduce new varieties’ and ‘Apply relevant nutrients (customized fertilizer)’ were technologies preferred by both the greenhouse farmers and the non-greenhouse farmers. For the result of identifying technology the most preferred for greenhouse farming and non-greenhouse farming, ‘Multi-ply insulation covering and automatic insulation tunnel covering system’ were selected for the horticultural farming and ‘Crop insurance’ for non-greenhouse farming. ‘Introduce new varieties’ was selected for greenhouse farming and non-greenhouse farming to grow food crops. For the technology the most preferred in each region on the basis of food crops not cultivated in greenhouses, farmers in Gyeongsang-do selected ‘Crop insurance’, but farmers in Jeolla-do selected ‘Introduce new varieties’.
The Logit analysis of policy preference shows farmers prefer propagation of cultivation technology, propagation of varieties adapted to climate change, more crop insurance service, environmental cross-compliance, and the instrument of direct payment, but do not like monitoring the standard of environmental regulations, and the greenhouse gas target management scheme. This estimate result can be used to examine preference for policy combinations.
The analysis of marginal abatement cost of major instruments for climate-smart agriculture shows the highest priority technologies to be enforced include multi-ply thermal insulation covering as an energy-smart instrument, and green manure cultivation as a nutrient-smart instrument in consideration of the leverage effect. In order to expand climate-smart agriculture by increasing benefits of each instrument, it is necessary to establish a plan for increasing the benefit following abatement of greenhouse gases by vitalizing the emission trading scheme, and embodying relevant taxation for water use. Meanwhile, where the sluice gate system was employed in the water saving scheme, the net present value was a negative value, implying that it is necessary to guide farmers to manage water through public relations and training rather than the method for using the sluice gate system.
For prioritizing the policy instruments for climate-smart agriculture, the AHP analysis based on the survey by questionnaire for experts shows the policy instruments (layer 1) that should first be promoted are ‘Research and technology development’ and ‘Economic instruments’. Furthermore, the detailed instruments of the policy for vitalizing climate-smart agriculture of Korea include ‘Develop technology for adopting climate-smart agriculture’, ‘Support farmers to stabilize their income’ and ‘Vitalize the value chain and related agricultural market’, which showed higher importance in consideration of the weight of both layers 1 and 2. The comprehensive assessment result reveals that it is necessary to first promote ‘Develop varieties adapted to climate change (first place)’, ‘Develop agricultural weather forecast technology (second place)’, and ‘Develop cultivation technology (third place)’ as a policy instrument to vitalize climate-smart agriculture.
For vitalizing climate-smart agriculture, it is necessary to establish policies of ‘Develop technology for adopting climate-smart agriculture’, ‘Support farmers who adopt climate-smart agriculture for stable income’, ‘Provide public relations and training for climate-smart agriculture’, and ‘Implement customized climate-smart agriculture specific to each region’.
Researchers: Jeong Hakkyun, Lim Youngah, Lee Hyejin and Kim Changgil
Research Period: 2016. 1. ∼ 2016. 10.
E-mail address: hak8247@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회62798
-
좋아요6
-
다운로드623
같은 분야 보고서
-
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 종자·마이크로바이옴 기술과 관련 제품의 수요자 인식 및 구매 의향 조사 결과
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
탄소중립농업 추진을 위한 바이오투입재 이용활성화 방안
임영아2024.10.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 실태와 정책과제
박지연2023.12.31KREI 보고서 -
농림업 부문 녹색경제 활성화방안 종합본(2021-2023)
정학균2023.12.30KREI 보고서 -
영농형 태양광 도입의 경제성 분석과 정책적 시사점
정학균2023.11.30KREI 보고서 -
농림업 부문 녹색경제 활성화방안 연구(3/3차년도)
정학균2023.12.30KREI 보고서 -
주요국 미세먼지 저감농업 정책
정학균2023.12.30KREI 보고서 -
데이터 기반 구제역 항체양성률·아프리카돼지열병 발병 요인 분석
박문수2023.12.30KREI 보고서 -
데이터 기반 가축전염병 효율적 대응 방안 연구(2/2차년도)
송우진2023.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 선진 사례분석을 통한 농업의 수출산업화 방안 연구
- 이전글
- 과학기술 기반 농식품 벤처창업 촉진 방안