-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
한식정책 추진 실태와 개선과제

목차
제1장 서론
제2장 한식에 관한 개념 정립
제3장 한식정책 추진 체계와 현황
제4장 한식에 대한 인식과 이용 실태
제5장 주요국의 자국음식 관련 정책 실태
제6장 한식정책 개선 과제
제7장 요약 및 결론
요약문
세계적으로 식품시장 규모가 증가하고 자국음식 및 식문화가 지니는 중요성이 커지면서, 세계 각국 정부는 자국 음식과 음식문화 산업을 전략산업화 하여 다양한 정책을 추진하고 있다. 우리 정부도 한식을 세계에 알리고 경제적 부가가치를 창출하기 위해 2008년부터 ‘한식세계화 정책’을 추진하였다. 그러나 정책 추진과정에서 다양한 문제점이 지속적으로 제기되면서 정책적 어려움에 직면하게 되었다.
이에 따라 2014년 ‘한식정책 발전방안’을 수립하여 정책 개선을 위한 다양한 노력과 시도를 하고 있다. 그러나 정책 개선 과정에서 정책범위·내용이 확대되면서 한식의 정책적 개념과 범위가 불명확해지고, 다양한 사업이 포함되면서 정책의 체계적 추진에 어려움을 초래할 가능성이 제기된다.
이 연구는 새로이 추진되는 한식정책이 기존 정책의 문제점을 보완하여 보다 체계적·전략적으로 추진됨으로써 국가 이미지 제고와 부가가치 창출 등 다양한 본연적·파생적 효과를 달성하여 소기의 정책적 목적을 달성할 수 있도록 방안을 마련하기 위한 목적으로 추진되었다.
Background of Research
The Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs (MAFRA) has pushed for the ‘Korean Food Globalization Policy’ since 2008 to increase the global awareness of Korean cuisine and create added economic values from it. However, as various issues have surfaced, some challenges surrounding the policy arose. Consequently, the MAFRA has renamed the policy from the ‘Korean Food Globalization Policy’ to ‘Korean Food Policy’ to expand the scope and targets being covered by the policy and set out the ‘Korean Food Policy Advancement Plan’ as part of its diverse efforts and attempts to improve the policy. The change in the policy approach however, brought about a criticism that the concept and scope of the policy has become unclear and this could interrupt the comprehensive and systematic progress of the ‘Korean Food Policy.’
Against this backdrop, this study has the objective to conduct an overall review of the current status of the government’s Korean food policy and highlight the areas for improvement to achieve the originally intended and other derived benefits of the Korean food policy, including the increase of the country brand value, through systematic, comprehensive and strategic implementation of the policy.
Method of Research
This study places a main focus on the Korean food related policies which have been pursued by the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs (MAFRA) and its affiliated agencies. The ‘Korean Food Policy Advancement Plan’ announced in January 2014 is the primary focus of the study, and any other policies released prior to the time were categorized as ‘Korean Food Globalization Policy’ while any policies issued after the timeline were categorized as ‘Korean Food Policy.’ In order to identify the concept of the Korean foods and research the case studies of domestic and foreign traditional food policies, data collection, visiting related organizations and request for professional advices were used as study methods. The Korean food policy perception survey was conducted against domestic consumers, foreigners residing in Korea and experts of the related fields.
Research Results and Implications
The government’s Korean Food Policy should be pursued to provide a long-term vision for i) integrated policy operation, ii) policy balance and iii) global expansion of Korean foods. Under the basic framework, the government needs to i) refine the policy implementation system, ii) improve the foundation for policy implementation and iii) develop plans for more active implementation of Korean food policies.
First, the Korean food policy implementation system needs to be refined. While the current Korean food policy simply lists policy items and projects, it is more desirable to prioritize them, and build strategies and consider operation plans based on the priorities.
Second, as a way to improve the basis for policy implementation, the organization dedicated to Korean food policies needs to be established. Then it could enable more systematic and integrated implementation of related Korean food policies which have been pursued separately to date and it could coordinate, link and adjust the policies pursued by different departments and organizations. At the practical level, the roles and functions of organizations engaged in the initiative should be clearly defined, and the business presence should be established overseas for more effective and actual deployment of policies and business. Also building collaboration networks among organizations engaged in Korean food business should be considered and there should be the legal basis supporting the continued and stable policy implementation.
Third, for further promotion of the Korean food policy, it is necessary to develop a comprehensive strategy covering not only industries directly related to ‘foods’ but also the related industries and build the strategy of linking related industries. To promote Korean foods, provide training and information, develop the marketing strategies for the Korean food companies and improve their competitiveness, various researches and studies should be continuously conducted not only concerning R&D for technology and product development but also concerning PR, marketing, experience events and education. The Korean food status research, which has been performed mainly in other countries so far, should be expanded to collect basic data for domestic policy making and systematic strategy establishment. In this context, i) the market and industry research on domestic Korean foods and ii) the behavior research of domestic consumers and foreign residents toward Korean foods need to be conducted on a regular basis. Additionally, considering the current pattern of independent pursuit of the Korean food policy projects, a model for linking these projects should be developed to bring more synergy and economic effects through the linkage and convergence of Korean food policies and projects.
Researchers: Hwang Yun-jae and Lee Dong-so
Research Period: 2014. 1. ~ 2014. 12.
E-mail address: yjhwang@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회42533
-
좋아요1
-
다운로드147
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- FTA를 활용한 농산물 수출증대 전략 연구(1/2차연도)
- 이전글
- 축산농장 위생안전관리 강화 방안