-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농지 거래 행태조사와 제도 개선 방안

목차
제1장 서론
제2장 농지 거래 현황
제3장 입지 및 농지 특성에 따른 농지 거래 행태
제4장 농가 특성에 따른 농지 거래 행태
제5장 농지제도 변화에 따른 농지 거래 행태
제6장 제도 개선 방향과 정책 과제
요약문
2014년은 농지법이 제정된 지 20년이 되는 해이다. 우리나라의 연간 농지 매매 거래량 수준은 전체 농지 면적의 3% 수준을 넘어 다른 나라에 비해 유동화 수준이 높다. 이로 인해, 농지법 도입 20년 만에 현재 전체 농지 면적 50% 이상이 농지법상 임대 규제 대상이 되었다.
하지만 이를 효율적으로 관리할 수 있는 제도 및 조직가 뒷받침되지 못하여 임차 농지 비율은 계속 높아져 2013년에는 50.0%에 도달하였고, 비농업인의 농지소유도 확대되고 있다. 다른 나라에 비해 상대적으로 높은 지가 등으로 농업인의 농지 취득이 쉽지 않는 상황이다. 농지 거래(매매, 임대차) 실태와 관행 변화의 파악과 환경 변화에 대응한 합리적 제도 마련이 어느 때보다 중요해지고 있다.
농지의 합리적 이용과 제도 개선을 위해서는 먼저 농지 거래 행태에 대한 실체 파악이 필요하다. 농지 거래 행태 조사가 필요한 이유는, 단순히 농지 유동화 정도를 파악하기보다 농지 거래 과정에 있어 주체별 거래 목적․행동 특성 등 의사결정 과정을 제대로 이해하고, 이러한 행동 특성을 반영한 제도 개선안을 마련해야 좋은 정책이 될 수 있기 때문이다.
이 연구의 목적은 합리적 농지 이용 체계 구축의 관점에서 농지 매매 및 임대차 거래가 어떤 행태를 보이는지 살펴보고, 이를 통해 농지 거래 질서 확립을 위한 정책 과제를 제시하는 데 있다.
Research Background
2014 is the 20th year since the enactment of the Farmland Act. Nevertheless, farm households own only 53% of the total agricultural land, and the percentage of leased farmland is 47.9% as of 2010. One of the important factors preventing efficient use and management of farmland is non-farmers’ illegal ownership and leases of the land. For effective farmland utilization, agricultural products’ price stabilization and infrastructure improvement are important, but it is also needed to establish a system for farmers’ stable ownership and use of the land. Although farmers cannot possess the land, if the base of their stable use is created, problems will decrease.
Method of Research
To prevent illegal farmland leases and enable efficient enterprises’ utilization of the land, while the spirit of the constitution, the land-to-the-tiller principle, is maintained, measures to manage the land should change qualitatively. However, it is necessary to first identify farmland transaction behaviors objectively for effective use management of the land. In the 20th year since the introduction of the current Farmland Act, we need to review the present state and dealing behaviors to improve the agricultural land ownership structure, and based on it, we should examine ways to improve the system.
Conclusion and Implication of Research
Based on the analysis of agricultural land transactions and behaviors, the tasks of system improvement are as follows.
First, Korea’s annual farmland transaction volume is 3.2% of the total agricultural land, higher than other countries’ mobilization level. This results from the current system of farmland acquisition qualification certification that is limited in curbing speculative demand for the land.
Second, according to the regional case study’s results, about 50% of the total agricultural land is under the Farmland Act’s lease controls as of late 2012. Thus, around a majority of the total farmland should obey the Act.
Third, in case of changes in agricultural land ownership, the percentage of inheritance is on the decline and that of transactions is on the rise. The area of farmland acquisition qualification certification accounted for 81.9% of the farmland (paddies and dry fields) transaction volume of the Ministry of Land, Infrastructure and Transport in 2004, but grew to 96.7% in 2013. Accordingly, managing dealings is becoming more important than inheritance in changes in farmland ownership.
Fourth, a small scale and an aspect of assets are emphasized as the features of farmland transactions, and the location is becoming less important in agricultural production. Therefore, efficient land use (grouping) through farmland transaction markets has not been possible.
Fifth, as various regulations on farmland ownership (e.g. limiting the distance between the farmland and the owner’s address) are relaxed, the percentage of dealings with people in other regions is increasing. Particularly, the percentage of sellers’ transactions with people in another city or county was higher than that of buyers’ in two periods, which indicates that there are not many locals who may purchase farmland.
Sixth, the farmland lease market has an insufficient self-regulating market function. According to the agricultural land mobilization mechanism, farmland leases naturally occur in large-scale farms (scaling up or grouping) with high productivity. Nonetheless, the analysis of demand for the leases by farm household shows that the more agricultural land a household has, the less it leases farmland. This results from institutional factors including transaction costs (transfer income tax) and the direct payment system. Also, as the survey results show, one of the reasons is that the market’s supply and demand cannot decide farmland rents.
Seventh, although agricultural land use is inefficient in the farmland transaction and lease market, policy projects are given little weight in the dealing.
Eighth, the Agricultural Production Infrastructure Improvement Project is shown to contribute to some degree to maintaining the farm owner system.
Therefore, we suggested the following countermeasures against these problems: 1) creating regional organizations in charge of farmland management; 2) coordinating agricultural land use actively; 3) introducing a system for managing farmland transactions and leases; 4) pursuing efficient agricultural land utilization by regional unit; 5) supporting farmland purchase for its grouping and efficient use; and 6) abolishing the rule of the transfer income tax exemption for 8-year self-cultivating farmers.
Researchers: Chae Gwang-seok, Kim Hong-sang
Research Period: 2014. 1. ~ 2014. 10.
E-mail Address: gschae@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회33205
-
좋아요2
-
다운로드91
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농촌 지역사회기반(community-based) 복지시스템 구축 방안 연구
- 이전글
- 농림수산업자신용보증기금의 여건변화와 발전방안