-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
연구보고서
수입쌀 유통현황 및 부정유통 방지 대책 수립 연구

목차
제1장 서론
제2장 수입쌀 도입 및 유통실태
제3장 수입쌀 부정 유통 방지제도
제4장 국내외 주요 이력제 운용현황
제5장 쌀 이력추적제 적용 가능성
제6장 기타 수입쌀 부정 유통 방지 방안
제7장 요약 및 제언
요약문
이 연구는 최근의 수입쌀 유통과 부정유통 실태를 파악하고, 일부에서 제기되는 쌀 이력추적제의 도입가능성과 기타 부정유통 방지방안의 적용가능성을 여러 측면에서 검토하고자 추진되었다.
This study aims to identify distribution channels of imported rice and the current status of its illegal marketing, and examine the applicability of measures to prevent illegal marketing. The price of imported table rice, which has been sold since 2006, is 64.9% of the domestic rice price, causing illegal marketing of imported rice. Its illegal marketing has soared since 2011. The number of illegal marketing that was caught seems to have risen significantly, as country of origin labeling expanded to all restaurants from February 2011. Currently, illegal distribution of imported rice is controlled on the grounds of ‘the Grain Management Act’ and ‘the Act on Country of Origin Labeling of Agricultural and Fishery Products’. However, illegal marketing cases are increasing. As the press highlights illicit distribution of imported rice, various measures to prevent it are presented including rice traceability and a ban on mixing domestic and foreign rice.
As a result of examining the measures to prevent illegal marketing, it is inappropriate to introduce a rice traceability system as the measure to prevent illegal marketing of imported rice, because it is inconsistent with the concept and purpose of traceability. The main purpose of implementing a traceability system is to trace back causes quickly in case of food safety problems. Also, recording and maintaining production and transaction information is expected to cost much since many producers, distribution and processing companies, and restaurants are involved to a rice traceability system. Therefore, a complete form of traceability is difficult to be introduced immediately.
Second, implementing a marketing traceability system for only imported rice has a high possibility of causing trade conflicts according to the violation of WTO regulations (GATT Article 3). Accordingly, it will be hard to mandate imported rice traceability without domestic rice traceability.
Third, a ban on repacking imported rice is effective in preventing illicit marketing, but has a high possibility of violating the WTO TBT (Technical Barriers to Trade) agreement.
Fourth, although the ban on mixing domestic and foreign rice may limit creating various forms of products and consumers' needs, it may be possible to introduce the ban to the extent that it does not violate the WTO regulations.
It is not proper to implement a rice traceability system as the measure to prevent unlawful distribution of imported rice. Nevertheless, the base of traceability is needed to trace back and recall rice when rice safety problems occur. At the production stage, continuous education and promotion are necessary to keep production and sales records. Also, it is necessary to induce RPCs(rice processing complexes) and commercial rice mills to keep rice purchase and sales records.
Illegal marketing of imported rice can continue to occur as long as the price gap between domestic and foreign rice exists. Accordingly, continuous country of origin management and crackdowns are needed, and penalty levels should be increased. In addition, it is realistic to strengthen education for businesses participating in imported rice auction, and encourage to keep sales records.
Researchers: Tae-Hun Kim and Ji-Yeon Kim
Research period: 2014. 1. - 2014. 3.
E-mail address: taehun@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회26330
-
좋아요0
-
다운로드2
같은 분야 보고서
-
노지 원예농업의 스마트화 실태와 과제
구자춘2024.10.30KREI 보고서 -
대체식품 시장 변화에 따른 축산업의 대응 과제
이용건2024.10.30KREI 보고서 -
농산물 수급관리 고도화를 위한 디지털기술 활용실태와 정책과제
최병옥2024.10.30KREI 보고서 -
농식품 글로벌 가치사슬 위험 요인 분석과 대응 방안연구
김종진2024.10.30KREI 보고서 -
수직농장의 운영 실태와 정책과제
서대석2023.09.30KREI 보고서 -
농산물 유통환경 변화 대응 현황과 시사점
김병률2023.12.30KREI 보고서 -
플랫폼 기반의 농산물 유통서비스 활성화 방안(3/3차년도)
김병률2023.12.30KREI 보고서 -
2023('22년 기준) 김치산업 실태조사 분석보고서
박기환2023.12.30KREI 보고서 -
농산물 물류 효율화를 위한 정보화 방안 도출
송치홍2022.12.30KREI 보고서 -
플랫폼 기반의 농산물 유통서비스 활성화 방안(2/3차년도)
김성우2022.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 녹색자금의 효율적 운용 및 관리 방안
- 이전글
- 중국의 인삼산업 현황과 육성 정책 : 중국 동북3성 지역 중심