-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농어촌산업화 정책 성과평가 및 향후 발전방안 연구

목차
제1장 서 론
제2장 농어촌산업의 개념과 관련 정책
제3장 농어촌산업화 지원 정책의 메가트랜드
제4장 향토산업육성사업의 지원 현황과 성과
제5장 농어촌산업화 지원정책의 새로운 방향
요약문
이 연구는 농어촌산업화 정책지원사업들의 추진실태와 성과분석을 통해 개선사항을 파악하여 농어촌 산업 활성화를 위한 업그레이드된 농어촌산업화 정책 방안을 마련하고자 추진하였다. 이를 위해 농어촌산업화 정책 추진 실태와 성과 평가, 제2기 향토산업육성사업 추진 방안 제시, 농어촌산업화 지원체계의 효율적 방안 제시 등을 연구목적으로 하고 있다.
The purpose of this study is to make sound suggestions to the rural industry policy by identifying the areas for improvement concerning the rural industry support policy. To this end, this study aims to (1) evaluate the current situation and outcome of rural industry policy, (2) present measures for implementing the second indigenous local industry development project, and (3) suggest efficient ways to support rural industrialization.
According to analysis results on the performance of the indigenous local industry development project, it was found that sales of participating companies in the project have increased by 50% in 2011 from 2009 and jobs increased by 46% during the same period. The income of participating farm households has increased by 32% and exports increased by 24%. Also, an input-output analysis has shown that each project district has created a plus effect of 2.2 billion won at least to a maximum of 5.5 billion won.
The problems that have surfaced in the indigenous local industry development project are lack of legal personality for the project implementing group, unclear designation of policy beneficiaries, the implementing group's lack of capability, and limited economic feasibility of indigenous resources. Thus, it is necessary to prepare measures to achieve the following goals: reestablishment of project implementing body for indigenous local industry development, flexible distribution of working expenses, system empowerment for continuous post-management, and closing of loopholes or elimination of blind spots in rural industry support policies.
The direction of rural industry policy is set on achieving the following goals: first, establishment of short and mid-and-long term direction and goals for rural industries; second, association and separation of rural industry policies of regional(provincial) and local governments; third, expansion and empowerment of local autonomy; fourth, reinforcement of cooperation between central government ministries and system construction for cooperation between the central and local governments; fifth, construction of a rural industry system through strengthened linkage between upstream and downstream industries; and sixth, invigoration of rural industry through efficient cooperation among farmers, manufacturers, and tradesmen.
As for short-term measures to implement the second indigenous local industry development project, the plan is to feed into the policy trend of delegating power to local governments based on the principle of project differentiation and strengthening linkage between the indigenous local industry development project and the regional strategic food industry development project. In the mid and long term, it is necessary to separate and link provincial and local projects. To this end, the policy goals should be set as follows: first, construction of rural industry infrastructure through finding of good resources in rural areas; second, rural industry development through linkage of upstream and downstream industries in rural areas; third, increase of employment opportunities and creation of high-quality jobs; fourth, empowerment of rural communities and strengthening of the capability of industry participants; and finally, construction of a cooperative system among farmers, manufactures, and tradesmen.
Researchers: Yong-Lyoul Kim, Eun-Mee Jeong, and Ja-Hye Min
Research period: 2012. 5. - 2012. 10.
E-mail address: kimyl@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회32262
-
좋아요0
-
다운로드1
같은 분야 보고서
-
현장 중심의 농촌재생 모델 개발 실증연구(2/5차년도)
성주인2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농산어촌 마을 패널 조사 결과
한이철2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 지역사회에서 청년의 역할을 고려한 일자리 정책 구상
강마야2024.12.30KREI 보고서 -
농산어촌 마을 패널 조사 사업 (5/10차년도)
한이철2024.12.30KREI 보고서 -
농산업인력확보를 위한 이주배경청년의 노동실태와 정책과제
박미선2024.10.30KREI 보고서 -
현장에서 찾은 농촌재생 – 농촌재생 모범사례 10선
심재헌2023.12.30KREI 보고서 -
농촌재생 사례 DB 구축 및 농촌재생 적용사례 대상 모니터링 및 분석·평가 방법론 개발
진장익2023.12.30KREI 보고서 -
농촌재생 모델의 현장 실증을 위한 리빙랩 방법론 및 도구 개발 연구
오형은2023.12.30KREI 보고서 -
농산어촌 마을 패널 조사 사업(4/10차년도)
송미령2023.12.30KREI 보고서 -
2023년 농산어촌 마을 패널 조사 결과
송미령2023.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 귀촌과 지역공동체 육성 정책의 연계 추진방안
- 이전글
- 산지유통 활성화를 위한 농식품법인의 역할강화와 정책과제