-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
축산 방역체계 개선 방안

목차
제1장 서론
제2장 국내외 가축전염병 발생 현황
제3장 가축전염병 발생에 따른 영향 분석
제4장 국내 방역체계와 문제점
제5장 외국의 방역체계와 시사점
제6장 전문가, 축산농가, 소비자 조사 분석
제7장 방역체계 개선 방안
제8장 요약 및 결론
요약문
FMD와 HPAI 등 가축전염병은 발생하면 빠른 속도로 전파되어 축산업뿐만 아니라 국가 경제에 큰 피해를 초래함. 축산업의 지속적인 발전을 위하여 가축전염병의 청정화가 반드시 필요하며, 가축전염병에 효율적으로 대처하기 위해서 현행 축산업 방역대책에 대한 종합적인 검토가 필요함.
이 연구는 국내 방역체계 개선 방안을 도출하기 위해 수행됨. 이를 위해 먼저 국내 방역체계와 문제점을 파악하고 둘째, 외국의 방역체계 조사를 통해 시사점을 도출하며 셋째, 전문가, 축산 농가, 소비자 조사를 통하여 방역 과정에서의 문제점을 진단함. 마지막으로 분석한 내용을 종합적으로 검토하여 국내 방역체계의 개선 방안을 제시함.
Recent outbreaks of animal disease have caused severe damages to the national economy as well as the livestock industry. More than three million pigs and cows were slaughtered and buried due to the outbreak of Foot and Mouth Disease (FMD) in November 2010. It led the government to spend more than three trillion won and the estimated damage to associated industries including the livestock industry from the outbreak of the FMD exceeded four trillion won. Moreover, High Pathogenic Avian Influenza (HPAI) occurred in December 2010, forcing more than six million chickens to be slaughtered. As these cases show, prevention of animal disease is important for the ongoing development of the livestock industry. For this purpose, improvement of the animal disease control system is needed.
This study is intended to find ways to improve the animal disease control system. To do this, this study tries to (1) seize the problems of the current animal disease control system, (2) review the system in other countries, (3) survey experts, livestock farmers and consumers, and (4) propose guidelines for improving the animal disease control system.
The outbreak of the FMD reveals some issues: (1) border quarantine did not work properly, (2) quarantine measures at the farm level were insufficient, (3) initial diagnosis and response were poor, (4) epidemiology investigation depended mainly on indirect inquiry, (5) vaccination was not considered as a solution in the initial stage, (6) burial of slaughtered animals often did not comply with regulations, (7) cooperation between quarantine agencies was not sufficient, and (8) structural problems such as dense breeding were revealed.
On the basis of the appeared problems, we suggest some policy measures to improve the animal disease control system. First of all, to prevent animal disease, we should strengthen the animal disease control system by increasing the number of staff and expanding the quarantine facilities in ports and airports. Livestock farmers who travel to regions where the FMD broke out must be educated and sterilized. In addition, Korea should cooperate with neighboring countries to prevent the influx of animal disease virus.
Second, we should improve the ability of regional bio-security agencies to diagnose infectious diseases so that we can respond promptly to animal diseases. As soon as an animal disease breaks out, the highest-level warning should be issued. Banning the movement of all vehicles and personnel in livestock farms and related facilities should be implemented for a certain period of time across the whole country.
Third, for effective prevention, inspection and quarantine agencies dealing with agricultural, livestock, and marine products separately need to be integrated into one agency. This will be responsible for border inspections, operation of the integrated bio-security system, vaccine supply and demand management, and management of preventively vaccinated animals.
Fourth, livestock farmers should obligatorily install farm border fences, vehicle disinfection facilities, shower facilities, etc. Visitors to farms should be educated on farm bio-security and farm-entry/exit guidelines. Using GPS, mobile phones, etc., the management control system of vehicles and people visiting farms should be introduced.
Fifth, now it is an important task for the Korean government to achieve the FMD-free-with-vaccination status as soon as possible. In preparation for the influx of various virus types from neighboring countries where the FMD occurs frequently, mixed vaccine should be considered actively. Considering the livestock numbers, a vaccine supply plan should be set up and establishment of a national vaccine plant should also be reviewed positively for stable vaccine supply.
Sixth, regional burial sites should be secured and managed in advance. Detailed standards about processing and post-management methods should be prepared and various ways of disposing the carcasses should be considered.
Seventh, creation of bio-security funds by all stakeholders such as livestock farms, associations and central and local governments should be considered.
Eighth, livestock resource circulation based on integrated crop-livestock farming should be promoted. Also, considering the environment, proper livestock numbers for each region should be set up and maintained.
Ninth, by introducing a livestock permit system, livestock farmers must be qualified for terms relating to facilities and education, and the entry of livestock farms to areas with high environmental pollution load should be limited. In addition, introduction of a livestock-trade-permit system should be actively examined to prevent disease transmission and establish trade order.
Researchers: Min-kook Jeong, Duk Huh, Hyun-joong Kim, and Hyung-woo Lee
Research period: 2011. 1. - 2011. 5.
E-mail address: mkjeong@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

-
상세정보 조회29137
-
좋아요0
-
다운로드64
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농업부문 중장기 재정투자 방향설정 연구 : 주요국의 사례를 중심으로
- 이전글
- KREI Research Summaries 2010