-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
2011 수확기 쌀 수급안정방안

목차
제1장 서 론
제2장 쌀 수급 동향과 과제
제3장 2012양곡년도 수급 전망과 정책과제
제4장 2012양곡년도 수확기 시장안정 방안
요약문
2010년 10a당 쌀 생산량은 483kg으로 흉작을 기록하였다. 지난 2년 동안 풍년 영향으로 역계절진폭이 발생하여 2010년에는 흉년임에도 불구하고 수확기 쌀 가격이 낮게 형성되었다. 이로 인해 2011년에는 쌀 가격 상승폭이 커졌고 정부의 개입에도 불구하고 단경기 가격은 수확기에 비해 11.5%나 상승하였다.
2011년에는 벼 재배면적이 작년에 비해 4.3% 줄어든 데다 벼 생육기간 중 일조량이 부족하고 강수량도 많아 작년에 이어 흉작이 예상되었다. 다행스럽게 8월 하순 이후 기상여건이 개선되었지만 작황은 평년작보다 적은 수준이 되었다. 수급불균형으로 인한 시장불안이 우려되었다. 따라서 수확기 쌀 시장을 안정시킬 수 있는 대책을 검토할 필요성이 대두되었다.
수확기 쌀 시장이 안정되기 위해서는 공공비축제가 원래 취지에 맞도록 운영되어야 한다. 비축물량은 많지만 소비자 선호도가 높은 최근년산이 많지 않으므로 시장안정 효과는 제한적일 수 있다. 또한 벼 재배면적을 인위적으로 줄이는 논 소득기반 다양화 사업은 유연하게 추진되어야 한다. 논 소득기반 다양화사업은 평년작 기준으로 사업 면적을 설정하였으나 주곡정책은 흉작을 가정하고 보수적으로 추진할 필요가 있다. 쌀 수급통계에 대한 정확성과 신뢰성 제고 필요성을 제시하였다. 농가나 유통업체 등 이해당사자의 수급통계에 대한 신뢰성이 낮으므로 벼 가격이 불합리하게 결정될 수 있다.
The 2011 rice cultivation area was reduced to 853,823 ha by 4.3% (38,251 ha) compared to last year, due to the diversification policy of paddy field income. The reduction rate of 4.3% in the 2011 rice cultivation area is higher than the average annual acreage reduction rate of 1.8% from 2001 to 2010 years. There was a concern for poor harvest because of the significant reduction of rice cultivation area and the poor weather conditions by the mid-August such as frequent and heavy rainfalls and reduced duration of sunshine.
Fortunately, the production level was expected to increase because the weather condition had been recovered to the normal from the end of August. The weather condition in the grain filling stage significantly impacts on the rice production level by 74%.
The rice supply in 2012 marketing year is expected to fall by 9.8% over the previous year to 5.53 million tones, due to the reductions of 2011 production and stock levels. The rice demand in 2012 marketing year is expected to fall by 12.7% over the las year to 4.51 million tones because of the reductions in food and processing rice consumptions. There will be no problem in supply-demand condition since the total demand is expected to be less than the total supply
However, the price during the harvest period was higher than the price level reflecting the supply-demand condition, due to the factors other than market condition. Most farmers delay the shipment expecting prices to rise, due to their belief that the rice production is less than the normal level. Although the weather condition improved at the late growth stage, many people worried that the real production is less than the government-announced level. Thus, it turns out that the farmers' sales in the early November had decreased by 16.2 percent compared to the same period last year while farmers' reserve level had increased by 14.3%. The delay of farmers' shipment and the high price during harvest periods are mainly due to the price rise expectation of farmers, who had experienced that the off-crop season prices rose by 11.5% over the harvesting season to 153,207 won/80kg in 2011 marketing year. The rice price can be declined as the off-crop season comes. Such price decline during the off-crop season over the harvesting season can make the price in the following year fall compared to the supply-demand conditions and the market anxiety repeat. Some mid-term measures may need to be considered, although additional stabilizing policies are not necessary because the supply exceed the demand in 2012 marketing year.
The public stockholding system should be operated according to the original purpose to prepare for the bad harvest. To contribute to the market stabilization by providing recently produced stock, the public stockholding reserve should be managed based on the principle of rotating or replacing 1/2 of the old reserved stockpile by the new one. The operation of the public stockholding system should be focused on the original goal to supplement the supply during the temporary shortfall. Therefore, the operation of the public stockholding system should be separated from purchasing for stabilizing market during the good harvest year and for government and military use.
Diversification policy of the paddy field income needs to be operated for farmers who voluntarily want to participate instead of against their own will. In 2011, the application period was extended from February, 21 to March, 31 and the operation scope was expanded to attain the goal of the diversification policy. The careful consideration on the diversification policy is required for the comprehensive review of the effectiveness during the trial period and sustainability for the future.
The accuracy of the production and consumption statistics is prerequisite for the effective implementation of market outlook and stabilization policy. Although the government claims that there is no problem in the supply-demand condition, there are many cases that the accuracy of production and consumption statistics is questioned and the rice prices move away from the appropriate level. Rice consumption statistics is considered relatively well to reflect the reality. However, the survey sample needs to be extended to cover one-person household and foreigners' one in order to improve the accuracy of the survey. The rice production statistics also need more sophisticated survey method to enhance the credibility of statistics for the involved parties. The survey sample of production statistics needs for careful review process to reflect the recently increasing proportion of high-yield varieties and regional productivity differences. The national statistical office decided to apply 90.4% Hyeonbaekryul(milling ratio) for production statistics with simultaneous release of survey results based on 92.9% Hyeonbaekryul for time-series stability from the statistics of 2011 rice production. Reassessment is still required to fill the existing gap between reality and the adjusted Hyeonbaekryul.
Researchers: Dong-Gyu Park, Dae-Heum Kwon, Jun-Ho Seung
Research period: 2011. 9. - 2011. 11.
E-mail address: dgpark@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

-
상세정보 조회40805
-
좋아요0
-
다운로드39
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농산물 수출시장 확대 방안 (2/2차연도)
- 이전글
- 도시민의 농어촌 정주 활성화를 위한 정책 방향과 과제