-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
연구보고서
녹색성장을 위한 농업부문 정책조합 방안

목차
제1장 서론
제2장 정책조합 이론
제3장 정책조합의 해외사례와 시사점
제4장 정책조합 추진 방안
제5장 요약 및 결론
요약문
국내‧외 여건 변화 속에서 기후변화와 에너지 위기에 선제적으로 대응하기 위해 정부는 2008년 ‘저탄소 녹색성장(low carbon green growth)’을 제시하였다. 녹색성장을 위한 제도적‧법적 틀이 갖추어지고 녹색성장 중기계획이 발표된 이후 정부 각 부처별로 다양한 정책 프로그램과 투자계획이 수립되어 본격적으로 추진되고 있을 뿐만 아니라 정책목표 달성을 위해 각 분야별로 활발한 논의와 연구가 수행되고 있으나, 각 분야별 구체적 제도설계, 정책수단 등에 대해 부처 간 유기적인 협조가 미흡하고, 중앙정부가 녹색성장에 정책적 역량을 집중하는데 비해 지방정부의 녹색성장을 위한 핵심 정책화 미흡 등 녹색성장 추진체계의 응집력이 미약한 실정이다. 보다 가시적인 성과달성을 위한 실천전략을 수립하기 위해서는 정책 목표 및 수단을 포함한 다양한 정책 요소 간의 복잡한 상호작용과 상충 관계는 개별적인 정책 영역과 정책 수단을 뛰어넘어 통합적인 시스템과 네트워크 관점에서 정책조합 설계를 필요로 한다.
이 보고서는 「농업·농촌부문 녹색성장 추진전략 개발(2/2차년도)」 연구의 제3세부과제인 ‘녹색성장을 위한 농업부문 정책조합 방안’ 연구의 최종 결과물이다. 여기에서는 정책조합에 관한 이론 검토, 해외 정책조합의 사례의 시사점을 통해 녹색성장을 위한 농업관련 정책조합의 방안을 제시하였다.
The consolidation of policies regarding agriculture and rural villages for green growth should be interconnected with a high goal of green growth with policies on environment and energy, which has been individually promoted for each policy goal. In addition, it should be jointly pursued and based on cost effectiveness and efficiency resulting in appropriate policy mix among policy means. In order to reach such goals, complex interactions among various policy factors including policy goals and means and conflicts require integrating systems and policy-consolidating designs from the perspective of a network beyond individual policy areas and means.
The goal of this study is to propose tangible optimal policy mix to embody agriculture-related policies to make real progress in green growth, minimize inter-policy conflicts and overlaps, and maximize the synergy effect.
This research paper is composed of chapters as follows:
In the first chapter, I propose the necessity of this study, its purpose and method, as well as review preliminary studies. In the second chapter, I introduce policy mix theory. In the third chapter, I introduce foreign cases regarding policy mix and the inferred implications thereof to combine agriculture and rural villages-related policies and promote them for green growth. In the fourth chapter, I list the fundamental principles of policy mix on agriculture and rural villages and propose ways to relieve climatic change with policy mix cases. Finally, in the last chapter, I summarize this study and come to a conclusion. This study proposes detailed ways to combine policies regarding agriculture and rural villages for green growth as follows:
First, for South Korea, tax reforms are inevitable to achieving low carbon emissions and green growth as national strategies. The tax rate should reflect social costs such as environmental pollution, emission of greenhouse gases, and the ramifications of green development, as well as an appropriate mix of necessary regulations and supports to strengthen the function of taxation to achieve a low carbon effect. It is desirable to combine a carbon tax with emissions trading, as advanced countries have done, and necessary to incorporate a carbon tax in a wide range of areas for fields requiring a more active management. Acquisition and registration taxes and property taxes on environment-friendly buildings and real properties should be exempt and tax deduction rates should be drastically increased and lasting for long-term energy conservation, clean production facilities, environmental conservation equipment, and investment and R&D on new renewable energy sources. Moreover, it is necessary to gradually decrease tax-exemptions on pollution-emitting energy sources and environment-harming subsidies. First, the burden charge on the polluter’s principle should be reinforced and various burden charges should be reorganized. Second, most businesses pursing green growth in the existing agricultural sector were based on policies concerned mainly with supply, such as expansion of investment budgets and supplied facilities. Therefore, South Korea also needs a combination of demand stimulating policies that might be able to attract private investments through policy means such as public acquisition, standardization, and certification. In addition, government efforts should be forthcoming to pioneer a leading market in a promising business sector not yet formed. Third, even during the policy forming process, a policy-combining approach is needed. Today, each department of the Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries is promoting individual policies and has not yet attempted to combine policies .
In order to abstract a synergistic effect through policy mix, a comprehensive detailed agricultural goal should be proposed that integrates all of the goals of each department. Moreover, in evaluating for similarity or overlapping on business plans, one of the common evaluations indexed for finance business self-evaluation, a more cautious evaluation is necessary and the policy mix efforts of each department in the cooperative efforts factor should be more carefully evaluated during the process as one of the specific evaluations factors carried out by the office of the Prime Minister. A professional third-party evaluation on policy projects is recommended for objective evaluation and reviewing the effectiveness of policy-mix. Last, a gradual mix of policies is essential for efficiency and better acceptance of these policies. In order to do so, an evaluation of the potential for downsizing in the field of agriculture should be done first and a comprehensive list of the fields of agriculture, fisheries, and foundation for offsetting the carbon project in the field of agriculture should be completed. Furthermore, a small scale of policy-mix simulation (mini-mix) should be carried out to accumulate an experience of success and expand policy effectiveness through a comprehensive policy program for detailed problem solving.
Researchers: Yoon Hyung Kim
Research period: 2011.1 ~ 2011.12
E-mail address: yonhk2@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회20971
-
좋아요0
-
다운로드17
같은 분야 보고서
-
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서 -
노지 원예농업의 스마트화 실태와 과제
구자춘2024.10.30KREI 보고서 -
대내외 환경 변화에 대응한 농업 경영 구조 전환 방향과 정책 과제
이명기2024.10.30KREI 보고서
- 다음글
- 농지 총량 관리에 관한 연구
- 이전글
- 농촌 부문의 녹색성장 추진 전략