-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
지방농정 거버넌스 선진화 전략과 과제

목차
제1장 서 론
제2장 거버넌스 개념과 이론
제3장 지방농정 추진 및 농정 거버넌스 운용 실태
제4장 외국의 지방농정 추진 및 거버넌스 운용 제도
제5장 지방농정 추진체계 및 농정 거버넌스 개선방안
제6장 요약 및 결론
요약문
최근 농업·농촌 선진화의 일환으로 농정 거버넌스의 선진화가 요구되고 있으며, 선진화된 농정 거버넌스의 한 유형으로 농업회의소에 대한 관심이 증대하고 있다. 농정 거버넌스는 농정추진체계와 밀접히 결부되어 있기 때문에 거버넌스의 선진화는 농정추진체계의 개편과 함께 고려되어야 한다.
농정추진체계에서 핵심이 되는 것은 지방농정조직이다. 이것은 지방농정조직이 농업‧농촌정책을 농촌현장에서 실행하게 하는 기능과 영농현장의 여론을 수렴하여 중앙농정에 반영되게 하는 기능을 갖고 있기 때문이다.
이 연구는 지방농정 거버넌스의 선진화 과제를 농정추진체계의 개편에서 시작하여 지방농정 거버넌스의 개선으로까지 연결시키는 전략으로 해결하고자 하였다. 이 과정에서 농정추진체계 개편방안과 농업회의소 도입방안이 심도 있게 검토되었다.
This study aims to suggest policy measures for making the local governance of agricultural policy more rational and effective. To do so, the problems and actual conditions of the current governance system are analyzed.
The policy measures for restructuring the implementation system of agricultural policy are suggested as follows.
First, the administrative affairs related to agricultural policy are classified into central government's and local government's operations according to their characteristics. Based on this classification, a system of managing the administrative work will be established.
Second, in order to systematically manage central affairs, a new administrative agency, tentatively named as “Local Administration of Agriculture,” should be set up. The study finds that it is desirable to restructure the National Agricultural Products Quality Management Service and re-establish it as the new agency.
Third, a great deal of discretion is given to local governments in managing localized affairs of agriculture, forestry, and fisheries. Local governments are in charge of budget allocation and implementation and supervision of detailed projects, whereas the Ministry for Food, Agriculture, Forestry and Fisheries determines the continuity and nullification of projects through monitoring and evaluation.
Lastly, the governance system of local agricultural policy is either replaced with a new system or restructured so that the administrative work at the local level can be carried out in a democratic and fair manner.
The policy measures for improving the governance of agricultural policy at the local level are as follows.
First, the Agricultural Policy Commission should be reformed institutionally. The main issues for deliberation should be set on agricultural/rural development plans. Operational guidelines should be established to secure regular meetings and real discussions. Detailed plans should also be made concerning the formulation and substantive deliberation of rural development plans, and ways to secure financial resources that are needed to implement the rural development plans should be drawn up in a plan.
Second, policy programs that either support voluntary governance in tune with local characteristics or strengthen governance activities should be developed. Although providing support for the governance is important, the more important thing here is to promote active and voluntary participation of local residents.
Third, introducing a “Chamber of Agriculture” that fits our situation should be carried forward as a way of improving the governance of agricultural policy. The key to launching the new entity is how to organize a working group whose basic function is to provide services to farmers. Basically, the Chamber of Agriculture has the intrinsic function of providing guidance (consulting) and vocational education to farmers. And this function is tied to the question of how to match it with other institutions that already provide such services to farmers. In regard to the organization of a working group, we suggest three policy options: First, restructure the "agricultural technology center" into a working group. Second, restructure the guidance division of the National Agricultural Cooperative Federation into a working group. Third, let the Chamber of Agriculture reshape the working group on its own.
Researchers: Soo-Suk Kim, Gyu-Cheon Lee, Kwang-Soo Kim
E-mail address: soosuk@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회52706
-
좋아요0
-
다운로드89
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 지역개발 의사결정 지원을 위한 지역경제모형(KREI-REMO) 구축 연구
- 이전글
- 주요 농산물의 가치사슬 분석과 성과제고 방안