-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
한·중·일 농식품 안전관리 체계 비교와 상호협력 방안

목차
제1장 서론
제2장 한·중·일 농식품 교역과 안전사고 동향
제3장 한·중·일 농식품안전관리 체계 일반 현황
제4장 한·중·일 농식품 검사·검역 체계 구축 실태
제5장 한·중·일 농식품안전 관련 협력 실태
제6장 한·중·일 농식품안전 관련 상호협력 방안
요약문
한·중·일 3국 간 농식품 교역 규모가 지속적으로 증가하는 추세이다. 이에 따라 한·중·일 간 교역 농식품으로 인한 식품안전사고도 빈번히 발생하고 있어 소비자의 불안감이 증가하고 있다. 수입 농식품으로 인한 안전사고는 각국에 경제적 피해뿐만 아니라 국가 간 외교 마찰을 불러일으키는 경우도 있어 이에 대한 대책 마련이 절실하다.
한·중·일 3국의 농식품 교역량은 향후에도 계속 증가할 것이며, 특히 지리적·가격적인 이점을 바탕으로 중국산 농식품 수입이 크게 증가할 것으로 예상된다. 따라서 한·중·일의 수입 농식품 안전성을 확보하기 위해서는 국가 간 지속적인 협력을 바탕으로 한 대응이 중요하다.
이 연구는 한·중·일 3국 간 수입 농식품 안전성 확보를 위한 실질적인 협력 방안을 제시하기 위해 수행되었다. 이를 위해 한국, 중국, 일본의 농식품 교역과 안전사고 동향, 농식품안전관리 체계 일반 현황과 농식품 검사·검역 체계 비교, 농식품안전 관련 상호협력 사례를 검토하여 한·중·일 농식품안전 관련 상호협력 강화방안을 제시하였다.
Korea, China and Japan are experiencing more frequent outbreaks of food safety incidents in line with growing agri-food trade among them. This has intensified consumer concern about food safety. Besides, in some cases the outbreak of food safety incidents has led to diplomatic friction on top of economic ripple effect. In the wake of these developments, the voice asking for action plans to deal with this is growing stronger. The trade volume of agri-foods among the three countries is likely to rise in the years to come. The importation of Chinese agri-foods is anticipated to hike significantly considering their geographical position and price advantages. Amidst this situation, the need for closer international cooperation in securing agri-food safety is more desired than any time before for the three countries. With the clear view of this, the study has the purpose of suggesting practical action plans promoting tripartite cooperation on agri-food safety among Korea, China and Japan.
To ensure agri-food safety, trading countries are running temporary and constant cooperation schemes to resolve issues associated with imported or exported agri-foods. The temporary cooperation is mainly conducted as a reaction to incidents, while constant cooperation is consistently available regardless of the outbreak of incidents. Temporary cooperation is mainly aimed to address incidents. However, it is not achievable easily all the time and is not sufficient to effectively tackle food safety incidents. In comparison, constant cooperation is based on the existing bilateral cooperation system and trust relationship formed through previous cooperation. When food safety incidents occur, the constant cooperation system facilitates prompt reaction of relative country and the effort to strengthen food safety. Until recently, Korea, China and Japan have i) executed treaties, ii) organized cooperative councils and meetings, and iii) started exchange programs including human resources exchange as part of the endeavor to build the constant cooperative relationship regarding agri-food safety.
In the future, the existing tripartite cooperation among Korea, China and Japan in the area of agri-food safety needs to be further supported by i) the proactive approach toward agri-food safety; ii) the seeking of practical ways for cooperation on food safety; and iii) the orderly international trade based on WTO/SPS agreements, etc. In order to implement the three basic principles as above, the three countries should i) harmonize mutual institutions and standards on food safety; ii) upgrade the existing cooperative arrangements on food safety; and iii) beef up the framework to support projects requiring mutual cooperation.
Elaborating more on the four action plans listed above,. first, making three countries' institutions and standards on food safety aligned will smoothen food safety cooperation down the road. In particular, the discrepancy in the hazardous substance residue standards and the homogeneity of food safety institutions of the three countries have been consistently brought up as matters for further discussion. The standard for hazardous substance residue can be set relatively easily in reference to international standards. Contrary to this, harmonizing food safety institutions among the countries will have a considerable impact on trade so that this needs to be pursued over a long haul.
Second, the information sharing on food safety is an essential precondition to enable a country to speed up its response to food safety issue internally and to foster smooth international cooperation both in normal times and in the event of a food safety incident. Also, food safety cooperation involves various sectors of home and abroad including the government and private sector. Identifying and fine-tuning related cooperation channels is helpful in the more concrete and systematic pursuit for food safety cooperation. The inter-country channel takes longer time to be rearranged. It is understandable considering the fact that even the Korea Ministry of Agriculture, Forest, Fishery and Foods and the Korea Ministry of Health and Welfare (Korea Food and Drug Administration) establish and adjust their food safety cooperation system only when it is required by national demand and ministry-level common understanding. Therefore securing inter-country channel should be viewed as a mid/long-term project based on thorough planning. Yet, the creation of the cooperation channels between the private and public sectors and the working-level exchange on food safety are achievable within a short time.
Third, the tripartite cooperation is still in the early stage. Details are not laid out at this moment. Signing valid treaties seems to be able to lay the foundation for substantial cooperation projects. In addition, the various needs for cooperation and supporting systems should be identified and secured. To this end, i) food safety cooperation treaties should be checked for their validity and made sure that they remain valid; ii) cooperation projects should be diversified and the demand for customized mutual cooperation should be identified; and iii) local supporting system for importing country should be in place to proactively secure agri-good safety and facilitate international cooperation. The support foundation for these efforts could be established within a relatively short time. However, securing validity of food safety cooperation treaties and the construction of local support systems in an importing country demand mutual understanding of relevant countries, and for this active government engagement is necessary.
Researchers: Yun-Jae Hwang, Hyoung-Jin Jeon and Jae-Hwan Han
E-mail address: yjhwang@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회45872
-
좋아요0
-
다운로드20
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
세계 견과류 산업 동향과 시사점
남경수2024.12.30KREI 보고서 -
중국농업전망(2024~2033)
전형진2024.12.30KREI 보고서 -
에콰도르의 농업 및 화훼산업 동향
채상현2024.11.30KREI 보고서 -
2024년도 중국 농수산물 품목분류 및 관세율
전형진2024.07.22KREI 보고서 -
통계로 본 세계 속의 한국농업
김라이2024.06.21KREI 보고서 -
International Joint Symposium - Rice Seed Certification and Distribution Systems in Africa
KREI2023.12.30KREI 보고서 -
Current Dynamics of Rice Seed Value Chains in Seven African Countries
차원규2023.12.30KREI 보고서 -
농림업 분야 중점 협력국 국제개발협력 전략 수립(6차년도) : 아프리카 7개국 벼 종자 생산 및 보급 향상
차원규2023.12.30KREI 보고서 -
평화시대 한반도 농업통합 중장기 로드맵 수립 연구(4/5차년도)
최용호2023.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 동물복지형 축산의 동향과 정책 과제
- 이전글
- 양정개혁(2004년) 평가와 과제