-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농지보전부담금 감면제도 개선에 관한 연구

목차
서 론
농지전용 실태와 특징
농지보전부담금제도의 변천과 특징
농지보전부담금 감면제도
농지보전부담금의 감면실태 분석
각종 부담금의 운용 실태 및 감면제도
농지보전부담금 감면제도의 개선방안
요약 및 결론
요약문
Farmland Preservation Tax System was established in 1972 based on 'Farmland Preservation Law', and has been revised a few times since then. This law is unique to Korea, and is intended for ① restraining of farmland conversion, ② maintaining of the total areas of farmland by creating new farmlands, and ③ scaling up the agricultural management size, by the means of imposing taxes partially to pay for the creation of farmlands and also to collect a part of the profits stemming from the development of converted farmlands.
Farmland Preservation Tax is inherently 'Due imposed on the causer‘ but it has also the characteristics of 'Due imposed on beneficiary'. This is basically dual-taxes in that two different taxes are being imposed on a single act of a farmland conversion. That is, Farmland Preservation Tax is imposed as a tax due on the initiator, and Development Tax is imposed as a tax on the beneficiary.
In improving the Farmland Preservation Tax relief act, the relief clauses should be simplified and consolidated as with the relief act on the Development Tax. In principle, the relief would be 100% only when a farmland conversion is for the public purpose of a local government, and 50% for other cases. Firstly, the principle would be based on the tax relief principles used for 'Alternative Forest Resources Creation Fund'. It means that the relief clauses would be classified into three cases: ① When a conversion is for national or local government's public purpose, ② When a conversion is for establishing a main industrial facility, and ③ other cases. As in the Development Tax, 100% relief would apply only when a conversion is for national or local government's public purpose, and 50% would apply in other cases, in principle.
Secondly, any farmland conversion within the area designated for agriculture promotion would be excluded from the tax relief. Thirdly, the tax relief for the industrial purposes and other cases should be overhauled extensively. In principle, tax reliefs on public facilities and the farm-dedicated lands that have been reported are justifiable, but tax reliefs on industrial facilities are different cases because the relief is on the private beneficiaries.
And remedial measures are needed related to the intentional removal of the status of Farmland Preservation Area solely for a purpose of tax relief. There are cases of such intentional removal for the tax relief purpose, and a tax based on the original status ought to be imposed even when such a removal has been enacted.
Tax collection rate is low with the Farmland Preservation Tax, and so surcharge should be introduced for overdue taxes. Through the measure late payments would be reduced and the total collected amount would increase. Based on the principles of the Farmland Preservation Tax Relief, cases of time-limited relief should be sorted out. In order to update the statistics related to agricultural administration in a timely manner, the system should be streamlined in such a way that Korea Rural Community & Agriculture Corporation is in charge of the related statistics related the conversions.
Researchers: Tae-Gon Kim, Soo-Suk Kim, Yoon-Jin Heo and Joo-Nyung Heo
Research period: 2007. 9. - 2008. 2.
E-mail: taegon@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회53821
-
좋아요0
-
다운로드1
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 국제곡물시장의 새로운 변화와 국내 대응방안
- 이전글
- 농산촌의 어메니티 창출 전략과 과제