-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
연구보고서
농업법인의 운영실태와 제도개선방안 연구

목차
▷서론
▷농업법인제도의 현황과 과제
▷농업법인의 운영현황과 실태
▷외국의 농업법인 관련제도
▷농업법인의 발전방향과 제도개선방안
▷요약 및 결론
요약문
1990년 4월의 「농어촌발전특별조치법」에 의해 법제화된 농업법인제도는 시행된 지 15년을 경과하고 있다. 당초 농업법인은 농업생산의 협업화를 통해 경영 규모를 확대하고 경영체의 영속성을 확보하는 한편, 농업경영체가 농산물의 생산 외에 유통·가공·판매 등 관련 산업을 겸영함으로써 농기업으로 발전할 수 있도록 하자는 것이었다.
이 연구는 현행 농업법인의 실태를 조사·분석하여 당초의 목적이 어느 정도 달성되었는지 평가하고, 더욱 바람직한 발전 방향을 제시하고자 하는 것이다. 농업법인의 발전 방향 제시와 관련하여 이 연구의 독창성은 우리나라 농업경영체의 구조상 문제점과 이를 대체할 수 있는 대안으로 농업법인을 제시하고 있는 점이다. 이 연구는 현행 가족농 형태의 농가구조를 질적으로 변형시킬 수 있는 새로운 경영체 유형을 농가의 법인화에서 찾고 있다.
This study aims to investigate the problems of the current agricultural corporation system by conducting case studies and a questionnaire survey of agricultural corporation operators. It also seeks to come up with directions and practical ways for the institutional improvement of agricultural corporations with regard to various aspects such as law, institution, and policy by drawing implications from the agricultural corporation systems and policies in advanced countries.
The institutional and political problems faced by the agricultural corporations in Korea today are summarized as follows: First, any distinction between the Farming association corporation and the Agricultural corporation company is so ambiguous that it is difficult to gain much analytical benefits from their respective institutional features. Second, due to the broad dimensions of businesses covered by agricultural corporations, stretching from agricultural production to marketing and other customer-oriented services, it is difficult to set accurate political objectives for agricultural corporations. Third, agricultural corporations have competitive or conflicting relationships with regional agricultural cooperatives in carrying out their operations such as marketing. Fourth, there is no agency to oversee the agricultural corporations. Accordingly, agricultural corporations do not have their own systems to evaluate and monitor their management. Fifth, the tax benefit system for agricultural corporations is only effective during a certain period as it is based on time-limited provisions.
The directions for developing Korean agricultural corporations are suggested to achieve two distinct goals. One of them is to provide a basis for fostering large scale agricultural corporations as business enterprises. The other is to establish a new form of corporation with the scale of small family farms, thus rationalizing the family farm management currently prevailing.
The institutional reforms for developing agricultural corporations can be attained by taking the following three steps. The first step is to resolve the management and control related problems of today's agricultural corporation system. The second step is to introduce a limited responsibility enterprise with the scale of family farms, the so-called "limited agricultural corporation," as an alternative agricultural corporation. This system focuses on transforming family farms into a corporation type that pursues transparent management by separating the management from household economy and that minimizes the risks and debts through the limited responsibility for management and capital. In addition, it makes possible to bring up a model for farm successors, allowing family management by parents and their sons or daughters alike. The third step is to set up a new corporation system that classifies the current agricultural corporations into two classes according to corporate functions; i.e. agricultural production corporation and agricultural service corporation. The former is consisted of large agricultural production units and small family farms. The latter assumes the form of a unified agricultural enterprise, being completely free of investment and management in non-agricultural sectors.
Researchers: Soo-Suk Kim, Seok-Doo Park
E-mail address: soosuk@krei.re.kr, sdpark@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회50539
-
좋아요0
-
다운로드71
같은 분야 보고서
-
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서 -
노지 원예농업의 스마트화 실태와 과제
구자춘2024.10.30KREI 보고서 -
대내외 환경 변화에 대응한 농업 경영 구조 전환 방향과 정책 과제
이명기2024.10.30KREI 보고서
- 다음글
- 농업부문 바이오매스의 이용활성화를 위한 정책방향과 전략 (1/2차 연도)
- 이전글
- 농산촌 지역혁신체계 기반 구축 (2/2차 연도)