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농촌경제

건강식품과 인삼·홍삼제품의 소비의향 및 소비행위 요인 분석

2022.06.30 14500
연구보고서 표지
  • 저자
    주종윤, 석준호; 문한필
  • 등록일
    2022.06.30
목차

1. 서론
2. 선행연구 검토
3. 분석 모형 및 자료
4. 분석 결과
5. 결론 및 시사점

요약문

본 논문에서는 최근 수요부진 상태에 있는 인삼산업의 대응방안을 모색할 목적으로 2021년 식품소비행태조사의 설문조사를 활용하여 건강식품시장에서 인삼·홍삼제품에 대한 소비자의 구매의향과 실제 구매행위에 미치는 요인을 식별하고자 하였다. 구조방정식모형과 하이브리드선택모형(Hybrid Choice Model)을 이용한 실증분석 결과, 소비자의 건강식품 구매의도의 경우 간편성과 안전성, 기능성(건강)이 중요한 요인인 것으로 나타났으나, 실제 소비자의 건강기능식품 구매결정에 미치는 요인은 간편성과 안전성이었으며, 기능성(건강)은 영향을 미치지 않았다. 반대로 소비자가 인삼·홍삼제품을 실제 구매할 때에는 다른 건강식품과는 다르게 기능성(건강)만이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 인삼·홍삼제품의 기능성에 대한 홍보와 인삼가공제품의 기능성 제고를 위한 R&D가 필요하며, 여타 건강식품과의 경쟁심화에 대응해 안전성과 편의성 강화도 도모해야 한다.

This study identifies factors influencing consumer preferences for healthy food with the 2021 Consumer Behavior Survey For Food. Among several foods in this category, we focus on ginseng and red ginseng products to solve the problem of their stagnated demand. The structural equation model and hybrid choice model are utilized to compare factors influencing consumer psychology on the intention to buy and the actual purchase. The results of our structural equation model show that convenience, safety, and health functionality are essential factors for consumers’ buying intentions on healthy food. However, the results of the hybrid choice model indicates that only functionality affects the actual purchase of ginseng and red ginseng products. In contrast, convenience and safety affect the buying of overall healthy food. Thus, it is necessary to promote the functionality of ginseng and red ginseng products, enhance R&D investment in the functionality of ginseng products, and strengthen safety and convenience to beat the intensifying competition with other healthy foods.

저자정보
주종윤Ju, Jongyun
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주종윤Ju, Jongyun
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