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농촌경제
BWS 방법을 이용한 쇠고기 구매 결정요인과 소비자 선호 관계 분석

목차
1. 서론
2. best-worst scaling(BWS) 방법
3. 자료
4. 분석 결과
5. 결론
요약문
본 연구는 쇠고기 구매행위와 선호를 분석한 선행연구들을 참고하여 쇠고기와 관련된 11가지 주요 구매요인을 선정한 후, 최대최저조정법(BWS)을 적용한 설문조사 자료를 이용하여 소비자들이 고려하는 쇠고기 구매결정요인들의 상대적인 중요도를 계측하였다. 분석 결과, 소비자들은 쇠고기를 구매할 때 안전성, 신선도, 원산지, 맛, 가격 요인들을 상대적으로 중요하게 고려하지만 브랜드, 용량, 구매 목적, 마블링, 등급 요인들은 상대적 중요도가 낮은 요인들로 나타났다. 또한 이러한 구매 결정요인들은 쇠고기의 등급과 원산지, 구매빈도와 관련성이 매우 높은 것으로 나타났다.
This study sought to determine consumers’ beef value by utilizing the best-worst scaling method. Based on previous literatures related to consumers’ purchasing behavior and preferences for beef, a list of eleven beef values was compiled. Results show that on average the values of safety, freshness, origin, taste, and price were the most important to consumers, whereas the values of brand, size, purpose, marbling, and grade were the least important. However, there was significant heterogeneity in the relative importance placed on beef values. Results reveal that beef values are significantly related to consumers' stated and revealed preferences for beef.
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