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농촌경제
한국소비자의 쇠고기상품 광우병 검사 및 원산지 표시에 대한 지불의사금액추정

목차
I. Introduction
II. Beef Safety Valuation
III. Experimental Design
IV. Summary Statistics and Methods
V. Results
VI. Conclusions
요약문
이 논문의 목적은 쇠고기상품 광우병 검사 및 원산지 표시에 대한 한국소비자들의 지불의사금액 추정에 있다. 소비자 지불의사금액 추정을 위해 본 연구에서는 선택실험법이 사용되었다. 특히, 소비자 특성별 쇠고기상품 표시제도에 대한 지불의사금액 차이를 확인하기 위하여 쇠고기 소비관련 위험인지도 및 소비자들의 인구통계학적 특징을 기준으로 소비자를 세분하여 분석이 이루어졌다. 한국소비자들은 광우병 검사표시제도에 강한 선호를 보이는 것으로 분석결과 나타났다. 또한, 위험에 민감한 소비자일수록 광우병 검사표시제도를 더 선호하는 것으로 나타났으며, 위험에 덜 민감한 소비자일수록 원산지표시제도를 선호하는 것으로 나타났다. 그리고 나이가 젊고 고학력일수록 광우병 검사표시 및 광우병청정국가를 상대적으로 더 선호하는 것으로 분석결과 나타났다.
The objective of this study is to estimate Korean consumers’ willingness to pay (WTP) for beef products with BSE testing and country of origin labeling. We use a choice experiment to examine consumers’ valuation for beef products with these labels. In addition to analysis using the pooled sample, we also conduct sub-sample analyses based on consumers’ level of risk perception about beef consumption and selected socio-demographic characteristics. Results suggest that Korean consumers value BSE tested beef. They also have a preference for domestic beef vis-à-vis imported beef. Results also suggest that those with high risk perception tend to value BSE testing more than country of origin labeling while those with low risk perception value country of origin labeling more than BSE testing. Moreover, we found that young or high educated respondents tend to value BSE testing and imported beef from countries which have not experienced BSE outbreaks more than do older or lower educated respondents.
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