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연구보고서
농어촌 지역 농식품산업 활성화 전략

목차
제1장 농식품산업 활성화의 필요성
제2장 농식품산업 활성화 정책의 추진현황과 문제
제3장 농식품산업 부문별 활성화 사례
제4장 농식품산업 활성화 전략
요약문
이 연구는 경제·생활권 광역화 추세가 농어촌 지역경제의 경쟁력을 약화시키는 중요한 요인으로 작용하는 것의 대응방안을 모색하기 위해 경제·생활권 광역화의 관점에서 농식품산업 활성화 정책을 평가하고 개선방안을 제시하고자 한 것이다.
농어촌지역은 도시지역보다 지역 내 총생산에서 농식품산업이 차지하는 비중이 높고, 고용 측면에서도 농림어업부문의 비중이 높다. 또 농식품산업을 바탕으로 하여 2, 3차 산업이 발달하고 있다. 따라서 농어촌지역에서는 지역경제 활성화를 위하여 다른 부문의 성장도 중요하지만, 지역산업의 기반이 되는 농식품산업의 활성화 방안을 마련하는 것이 필요하다. 경제·생활권 광역화를 활용하는 활성화전략을 마련하는 것이 핵심적인 과제라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to suggest strategies how to revitalize the agro-food industry under the current mega-regionalization of economy and lifestyle in rural areas.
First, this research show the need for stimulating agro-food industry in rural area. Second, we analyze how the agro-food nurturing policies is proceeding and what the problems are. Third, recent case studies of agro-food industry is conducted such as Hessare marketing firm in common and Sunchang-gun red pepper paste cluster. Lastly this study suggests strategies how to stimulate the agro-food industry in rural areas.
The finding of this research is provided as the following. Agro-food nurturing policies need to include two facets: differentiation and cooperation. Differentiation is to focus quality of agricultural products yielded in a small area. Cooperation is to develop mega-region's brand through which neighboring areas should cooperate with.
Researchers: UI-Sik Hwang, Kwang-Soo Kim
E-mail address: eshwang@krei.re.kr
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