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학술지(농촌경제)

제4유형
  • 계열화 수출전문조직 육성방안 수립을 위한 연구
  • 보고서 이미지 없음

    저자
    김경필 , 전창곤; 김연중; 한혜성; 채상현
    발행일
    2008.06.01

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  • 시장개방이 심화될수록 농식품 수출의 중요성은 커진다. 우리 농업의 현상은 생산규모가 영세하고 경쟁력이 낮아 수출을 증대시키기가 쉽지 않다.
    정부에서는 2007년의 농식품 수출실적 25억 3,000만달러를 2012년까지 60억 달러로 올리는 것을 목표로 설정하고 있다. 목표 달성을 위한 주요 방법은 경쟁력 있는 수출인프라구축, 세계일류상품 육성, 전략적 해외시장 개척이다. 경쟁력 있는 수출인프라구축의 세부사업으로 추진되고 있는 방안 중에 하나가 계열화 수출전문조직 육성사업이다. 이 사업은 계열화 수출전문조직 주도하에 품질이...

  • 목차

    • 서론
      농식품 수출 동향 및 비전
      농식품 수출 및 계열화 우수사례
      계열화 수출전문조직 육성방안
      사업 추진 및 활성화 방안

    요약문

    시장개방이 심화될수록 농식품 수출의 중요성은 커진다. 우리 농업의 현상은 생산규모가 영세하고 경쟁력이 낮아 수출을 증대시키기가 쉽지 않다.
    정부에서는 2007년의 농식품 수출실적 25억 3,000만달러를 2012년까지 60억 달러로 올리는 것을 목표로 설정하고 있다. 목표 달성을 위한 주요 방법은 경쟁력 있는 수출인프라구축, 세계일류상품 육성, 전략적 해외시장 개척이다. 경쟁력 있는 수출인프라구축의 세부사업으로 추진되고 있는 방안 중에 하나가 계열화 수출전문조직 육성사업이다. 이 사업은 계열화 수출전문조직 주도하에 품질이 관리된 수출물량을 안정적으로 확보하여 지속적으로 공급할 수 있는 기반을 구축함으로써 수출경쟁력을 높일 수 있을 것으로 기대되고 있다.
    이 연구의 목적은 수출농산물 생산에서부터 수출까지의 주체 및 경로를 조직화, 규모화 시키는데 방향을 맞춘 「계열화 수출전문조직 육성」사업을 체계적으로 수행하기 위한 방안을 제시하고 부류별 대표품목 중심으로 수출 운영모델 및 실행 매뉴얼을 작성하는 것을 목적으로 하고 있다. 또 이 보고서에서는 농식품 수출전략품목 30개에 대해 생산에서부터 수출까지 주도적으로 수행할 수 있는 계열화 수출전문조직 50개 내외를 향후 5년간 체계적으로 육성하는 방안을 마련하였고 또한 품목부류별 대표품목인 김치, 배, 감귤, 파프리카, 백합, 유자차, 새송이버섯 등 7개 품목에 대한 수출단계별 실행프로그램으로 활용할 수 있는 운영모델 및 매뉴얼도 제시하고 있다.

    The purpose of this paper is to suggest plans for systematically and effectively performing a project to foster export-specialized organizations and management units. The project focuses on organizing and sizing up the management and marketing channels in the marketing of export-aimed agricultural products from their production to the export.
    In order to achieve the study's goal, the range of researched items has been narrowed down centering around fresh agricultural products and after considering the 30 main items in the list of the mid- and long-term export strategy. The items to be covered in the Manual are kimchi, pear, citrus fruits, bell pepper, lily, citron tea, and king oyster mushroom.
    According to the research findings of this study, it is desirable that the exports are led by farming unions, export corporations, and processing enterprises rather than trade firms specializing in export.
    The systematization of marketing by enterprises is still unsatisfactory. But, when an export-specialized logistics system like the Israeli Agrexco is built up in the future, a cooperative system can be maintained among farmers, committees on each item, and export-specialized organizations.
    This project is scheduled to support 30 items and 48 enterprises during a five-year period from 2008 to 2012: 6 items in 2008, 4 items in 2009, and 18 items from 2010 to 2012.
    As for the target items and organizations of a guide project selected in 2008, it is desirable to select and support intensively items and enterprises with higher expectation effects for promoting the project.
    As for project support considerations, it is desirable to give indirect support that would help raise the mind of participating members to actively take part in the exporting endeavor and promote self-reliance ahead of others rather than directly supporting project items such as production foundation, structural improvement, etc.
    The process of promoting the export-specialized organization is as follows: From the establishment of a project plan to the training of farm households is the preparation stage of the export business. The business's concrete execution stages are ① selection of farms and contract signing ② management of farming and harvest ③ quantify collection and securing ④ selection, packing, and storing ⑤ sampling process and settlement of accounts ⑥ marketing ⑦ annual settlement of accounts and evaluation.
    Researchers: Kyung-Phil Kim, Chang-Gon Jeon, Yean-Jung Kim, Hye-Sung Han, Sang-Hyen Chai.
    E-mail address: kkphil@krei.re.kr

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    저자소개
    김경필 (Kim, Kyungphil)
    - 선임연구위원
    - 소속 : 식품·유통연구센터

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    김경필 (Kim, Kyungphil)
    - 선임연구위원
    - 소속 : 식품·유통연구센터
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